Sted, fortelling og literacy: Om sammenhengen mellom sted, kultur og barns læring og språkutvikling

Forfattere

  • Anne W. Nordstrand Høgskolen i Telemark, Norge
  • Fridunn Tårå Karsrud Universitetet i Agder, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v32i2.3485

Sammendrag

Gjennom egen forskning og erfaringer fra barnehage og skole over flere år har vi sett sammenheng mellom muntlig formidling av kulturens fortellinger og barns læring og språkutvikling. Vi har denne gang forsket ut fra følgende problemstilling: Hvordan kan muntlig fortelling av historier med basis i et lokalsamfunn bidra til å utvikle barns literacy og stedstilhørighet? Literacy forstår vi som bred kompetanse til å kunne kommunisere med verbaltekst, bilder og andre meningsbærende tegn og til å tolke og vurdere tekster. Vi forstår sted som en levd verden som skapes og endres av mennesker og dermed har betydning for tilhørighet (Birkeland 2012). Vi har innhentet data gjennom observasjoner, dokumentasjoner og intervju. Fortellingene er hentet fra skriftlige og muntlige kilder. Materialet viser at barna har tatt i bruk og forstått innholdet av nye ord knyttet opp mot naturformasjoner, skogbruk og industri. De har økt sin fortellerlyst og fortellerkompetanse og vist stolthet over å kjenne bygdas historie.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2014-04-01

Hvordan sitere

Nordstrand, A. W., & Karsrud, F. T. (2014). Sted, fortelling og literacy: Om sammenhengen mellom sted, kultur og barns læring og språkutvikling. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 32(2). https://doi.org/10.5324/barn.v32i2.3485

Utgave

Seksjon

Artikler