Utdanningssystemet – et symbolsk felt som klassifiserer mennesker og benevner verden

Forfattere

  • Inger Marie Holm
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v31i4.3752

Sammendrag

Artikkelen er en teoretisk drøfting av det norske utdanningssystemet som symbolsk felt og klassifikasjonssystem. Tema som reises er det norske utdanningssystemets utfordringer knyttet til en økende flerkulturell sammensetning av elevgruppen, og er fundamentert i Lov av 1998 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (heretter opplæringslova), som benyttes som eksempel på et system som klassifiserer og kategoriserer elever i norsk skole. Gjennomgang av loven viser at ulike elevgrupper jf. lovgrunnlaget har ulike rettigheter til språkopplæring på sine morsmål. Artikkelen drøfter lovgrunnlaget opp mot stortingsmeldinger som legger til grunn at inkludering skal være et grunnleggende prinsipp for alle i den norske skolen. Det samiske lovgrunnlaget i opplæringsloven presenteres som eksempel på et formelt, faglig og kulturelt «løft» i det norske utdanningssystemet, og det er utarbeidet egne samiske læreplaner: «Kunnskapsløftet – samisk.» Artikkelen drøfter hvorvidt den samiske modellen kan fremstå som en konstruktiv brobygger og en foregangsmodell for andre språklige minoritetsgrupper i den norske skolen. Artikkelen er teoretisk forankret i Bourdieu: Kapitalformene, felt og statens maktformer.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2013-10-01

Hvordan sitere

Holm, I. M. . (2013). Utdanningssystemet – et symbolsk felt som klassifiserer mennesker og benevner verden. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 31(4). https://doi.org/10.5324/barn.v31i4.3752

Utgave

Seksjon

Artikler