Lærer-foreldre-relasjoner under press

Forfattere

  • Unn-Doris Karlsen Bæck
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v31i4.3750

Sammendrag

Tema for denne artikkelen er forholdet mellom lærere og foreldre. Sett fra foreldres synspunkt kan forholdet til lærere noen ganger oppleves som vanskelig. På samme måte kan det å forholde seg til foreldre oppleves som krevende og stressende for lærere og påvirke deres erfaring med og forståelse av egen profesjon. I ytterste konsekvens kan dette ha betydning for hvorvidt lærere blir i jobbene sine. I denne artikkelen problematiseres lærer-foreldre-relasjonen gjennom å løfte fram en del problemstillinger som kan representere utfordringer for relasjonen. Tillit trekkes fram som et viktig fundament for en god relasjon mellom lærer og forelder. Sosiale og kulturelle forskjeller som aktiveres i møtene mellom utdanningssystem og foreldre kan utfordre denne. Fra lærernes perspektiv har foreldre andre forventninger og krav til skolen og til lærerne enn tidligere, noe som kan øke presset i læreryrket.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2013-10-01

Hvordan sitere

Karlsen Bæck, U.-D. . (2013). Lærer-foreldre-relasjoner under press . Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 31(4). https://doi.org/10.5324/barn.v31i4.3750

Utgave

Seksjon

Artikler