Barns rett til medvirkning i lys av Klafkis danningsperspektiver

Forfattere

  • Kristin Rydjord Tholin
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v31i1.3717

Sammendrag

Temaet for denne artikkelen er barns rett til medvirkning sett i relasjon til barns danningsprosesser i barnehagen. Både medvirkning og danning er sentrale verdier i barnehagenes formålsparagraf som skal nedfelles i praksis (Kunnskapsdepartementet 2005). Men hvordan fortolker førskolelærerne dette oppdraget og hvordan kommer det til uttrykk i praksis? Formålet med artikkelen er å løfte fram ulike oppfatninger om barns rett til medvirkning sett fra noen førskolelæreres perspektiv. Datamaterialet er hentet fra et evalueringsprosjekt om hvordan Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver ble innført, brukt og erfart (Østrem m.fl. 2009). Problemstillingen for artikkelen er: Hvordan kan barns rett til medvirkning forstås i lys av perspektiver på danning? Resultatet dokumenterer svært forskjellige synspunkter og praksiser på barns medvirkning. Materialet blir undersøkt i tilknytning til teoretiske perspektiver på danning med særlig vekt på Klafki (1996, 2005).

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2013-01-01

Hvordan sitere

Rydjord Tholin, K. . (2013). Barns rett til medvirkning i lys av Klafkis danningsperspektiver. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 31(1). https://doi.org/10.5324/barn.v31i1.3717

Utgave

Seksjon

Artikler