Vannhumler og andre humler: Barns fantasiuttrykk i en norsk barnehage

Forfattere

  • Janne Lund Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4163

Sammendrag

I denne artikkelen presenteres barns fantasi både som en felles aktivitet og som en individuell evne. Artikkelen er basert på et studie som er gjennomført i en norsk barnehage. Datamaterialet ble samlet inn ved hjelp av deltakende observasjon, videofilming og samtaler med barn. Det ble også gjennomført observasjon av møter blant pedagogene i barnehagen. Barn uttrykker fantasi på ulike måter og de kan lære fantasi av hverandre idet de inngår i felles fantasiaktiviteter. I tillegg viser det seg i studiet at de voksne deltar i kollektiv fantasi sammen med barna ved å anerkjenne fantasien og ved å skape rammer der fantasien får spillerom. Samtidig er det et økende fokus på basisferdigheter og kunnskapstilegnelse i norske barnehager, noe som utgjør en fare for om man evner å gjøre fantasi til et eksplisitt og verdsatt tema eller om den skyves til side som noe mindre viktig i barns liv, oppvekst og utvikling.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-07-01

Hvordan sitere

Lund, J. (2012). Vannhumler og andre humler: Barns fantasiuttrykk i en norsk barnehage. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(3). https://doi.org/10.5324/barn.v30i3.4163

Utgave

Seksjon

Artikler