Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen

Forfattere

  • Marit Semundseth Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
  • Marit Holm Hopperstad Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3895

Sammendrag

Hver dag foregår det et mangfold av dialoger mellom barn og voksne om ulike temaer i barnehagen. I denne artikkelen retter vi søkelyset mot voksnes deltakelse i spontane dialoger fra barnehagens hverdagsliv. Vi studerer dialogsamspill mellom femåringer og voksne som omhandler barns egeninitierte tekstproduksjon og drøfter hvilken betydning de voksnes bidrag i dialogene kan ha for barns tekstproduksjon og tidlige skriving. Barnas tekster er både tegning og skriftlige uttrykk laget på papir med tusjer og fargeblyanter.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-04-01

Hvordan sitere

Semundseth, M., & Hopperstad, M. H. (2012). Voksne i dialog med femåringer som på eget initiativ produserer tekster i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(2). https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3895

Utgave

Seksjon

Artikler