Medvirkning, danning og demokrati i barnehagen: En casestudie av et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling

Forfattere

  • Mari Pettersvold
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3894

Sammendrag

Temaet for denne artikkelen er barns medvirkning i barnehagen. Datamaterialet er hentet fra et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling blant barn i alderen tre til fem år, som jeg har fulgt over en periode på et halvt år. Prosjektarbeidet er basert på boka Den gamle mannen og hvalen av Stian Hole. Kort fortalt beskriver casestudien hvordan barna tar del i det dramaet som utspiller seg når bokas hovedperson, Cornelius, dukker opp i levende live i barnehagen. Anledningen er at han er på leting etter hvalen han i sin tid reddet. Forskningsspørsmålene er rettet mot barnas erfaringer med demokratisk deltakelse som følge av å delta i prosjektarbeidet, blant annet hvordan erfaringene kan ha bidratt til barnas danningsprosesser. Studiens analytiske tilnærming er basert på Jürgen Habermas’ begreper livsverden og system, kommunikativ og strategisk handling samt Basil Bernsteins begreper svak og sterk klassifisering og innramming. I analysen benyttes også begreper fra Hannah Arendt og Cornelius Castoriadis’ politiske filosofi. Hensikten med artikkelen er å bidra med empirisk og teoretisk kunnskap om barns medvirkning, samt å rette oppmerksomheten mot forbindelsen mellom medvirkning,danning og demokrati.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-04-01

Hvordan sitere

Pettersvold, M. (2012). Medvirkning, danning og demokrati i barnehagen: En casestudie av et prosjektarbeid om bærekraftig utvikling. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(2). https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3894

Utgave

Seksjon

Artikler