Perspektiver på kvalitet i barnehagen

Forfattere

  • Gerd Abrahamsen Universitetet i Stavanger, Norge
  • Marit Alvestad Universitetet i Stavanger, Norge
  • Anders Vassenden International Research Institute of Stavanger (IRIS), Norge
  • Janne Thygesen Universitetet i Stavanger, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3893

Sammendrag

Denne artikkelen bygger på studien ”Barnehagens organisering og strukturelle faktorers betydning for kvalitet” (Vassenden m.fl. 2011), som tar utgangspunkt i de senere årenes utviklingstrekk og endringer innen barnehagesektoren. Betydningen av organisering og størrelse for barnehagenes daglige kvalitet både for barn og voksne utforskes i artikkelen ut fra både kvantitative og kvalitative data. Tre ulike barnehageformer står sentralt i artikkelen og belyses i forhold til pedagogisk kvalitet: små avdelingsbarnehager, mellomstore avdelingsbarnehager og store avdelingsfrie barnehager (basebarnehager). Gruppestørrelse, antall voksne pr. barn samt de voksnes mulighet for faglig utvikling analyseres. De mellomstore barnehagene kommer heldigst ut i dette materialet. De synes å være store nok til å sikre faglig utvikling for personalet, og små og oversiktlig nok til å ivareta trygge rammer for barna. m.fl.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-04-01

Hvordan sitere

Abrahamsen, G., Alvestad, M., Vassenden, A., & Thygesen, J. (2012). Perspektiver på kvalitet i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(2). https://doi.org/10.5324/barn.v30i2.3893

Utgave

Seksjon

Artikler