Et landskap for lek: Minner om barndommens utendørs lek og betydning for opplevelsen av omgivelsene i dag

Forfattere

  • Anne Wally Ryan Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)/Høgskolen i Nord-Trøndelag, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4142

Sammendrag

Opplevelse er relatert til øyeblikkets hendelse, men vil være farget av tidligere erfaringer, kunnskap og sosial deltakelse i kulturelle fellesskap. Omgivelsene hvor hendelsene foregår blir en integrert del av opplevelsen, og oppfatningen av omgivelsene vil derfor være dynamisk. Artikkelen tar utgangspunkt i spørsmålet om hvilken betydning utendørs lek i barndommen har for stedstilhørighet og opplevelser i nåtid. Empirien er fra 120 historier skrevet av 15-åringer fra tre regioner i Norge. Leken er sentral i historiene, og minnene om barndomsomgivelsene er i stor grad positive og knyttet til verdier som forlystelse, trygghet, mangfold og frihet. Ungdomstiden viser et mer anstrengt forhold til hjemplassen, blant annet fordi ungdommene forbinder lek med barndom, og mulighetsrommet er redusert. Overordnet kan det knyttes til oppfatningen av hva lek er, rom for lek, og at det lekende menneske legger bånd på seg selv. Minnene og verdiene relatert til lekdriften er ikke synlig, men gjør at en oppfatter landskapet og omgivelsene med nye øyne.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2012-01-01

Hvordan sitere

Ryan, A. W. (2012). Et landskap for lek: Minner om barndommens utendørs lek og betydning for opplevelsen av omgivelsene i dag. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 30(1). https://doi.org/10.5324/barn.v30i1.4142

Utgave

Seksjon

Artikler