Barns spilling: Om digital spillkompetanse i ulike praksiser

Forfattere

  • Pål Aarsand Norsk senter for barneforskning
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v29i3-4.4202

Sammendrag

Artikkelen fokuserer på barns bruk av digitale spill, og baserer seg på videoinnspilt materia-le av svenske og nordamerikanske barn. Inspirert av sosiokulturelle perspektiver studeres barns bruk av digitale spill i ulike sammenhenger. Gjennom en nærlesning av barns bruk av digitale spill, viser teksten hvordan spillkompetanse kan ses som sosialt og materielt distribu-erte aktiviteter. Spillkompetanse handler om å håndtere spill, men også om å justere og utvik-le forståelsen for spillet for å bruke dette i andre aktiviteter. I tillegg blir spillkompetanse en identitetsmarkør som spillere bruker for å fremstå som kompetente overfor sine medspillere og sitt publikum. Artikkelen avslutter med å argumentere for at vi trenger å utvide forståelsen for hva som inngår i barns digitale spillkompetanser.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2011-09-01

Hvordan sitere

Aarsand, P. . (2011). Barns spilling: Om digital spillkompetanse i ulike praksiser. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 29(3). https://doi.org/10.5324/barn.v29i3-4.4202

Utgave

Seksjon

Artikler