Diskursive analyser som kritisk korrektiv av barnevernet i praksis

Forfattere

  • Randi Juul Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST), Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4192

Sammendrag

I denne artikkelen belyser jeg hvordan diskursive analyser kan anvendes som et kritisk korrektiv av barnevernet i praksis. Barnevernet har som en viktig oppgave å vurdere risiko, normalitet og avvik hos barn og foreldre, eller avgjøre hva som er bra og ikke bra for barn. De må bestemme hvem som skal få hjelp, og hvilke hjelpetiltak barnet er mest tjent med. I denne prosessen vil det foregå en klassifisering av foreldre og barn, et kategoriseringsarbeid som kan få utilsiktede konsekvenser. Ved hjelp av diskursive analyser kan man sette fokus på hvordan språkbruk bidrar til å konstituere praksiser, posisjonere individer/aktører, konstruere virkeligheter og skape identiteter. Diskursive analyser kan bidra til å skape oppmerksomhet mot de kategoriene som lever i feltet, og bevissthet om konsekvenser av barnevernets diskursive praksisformer. De kan være viktige redskap for å skape et fundament for refleksjonsarbeid i barnevernsfeltet.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2011-05-01

Hvordan sitere

Juul, R. (2011). Diskursive analyser som kritisk korrektiv av barnevernet i praksis. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 29(2). https://doi.org/10.5324/barn.v29i2.4192

Utgave

Seksjon

Artikler