Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet i barnehager: En komparativ studie, 1981 og 2009

Forfattere

  • Anne Stokke Høgskolen i Finnmark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v29i1.4177

Sammendrag

Forskning viser at det fysiske miljøet er en nøkkeldeterminant for barns fysiske aktivitetsnivå. I Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver står det: Barnehagen skal ha areal og utstyr nok, tilby gode oppvekstmiljø som er både trygge og utfordrende og som skal fremme læring og mestring (KD 2006). I denne artikkelen presenteres resultater fra en landsrepresentativ kvantitativ spørreundersøkelse i norske barnehager angående barns aktivitetsnivå og vilkår for fysisk aktivitet ute. Hvilke utemiljø tilbys barna, hvor mye tid får barna til lek ute og hvilke restriksjoner møter de? Artikkelen vil især fokusere på en sammenligning av resultatene fra en tilsvarende kartleggingsundersøkelse i 1981 (Stokke 1982) for å se eventuelle forskjeller. Resultatene viser at endringene er relativt store og for det meste positive med tanke på barns muligheter for fysisk aktivitet. Barna er mer ute og det er mer bruk av natur.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2011-01-01

Hvordan sitere

Stokke, A. . (2011). Et blikk på barns vilkår for fysisk aktivitet i barnehager: En komparativ studie, 1981 og 2009. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 29(1). https://doi.org/10.5324/barn.v29i1.4177

Utgave

Seksjon

Artikler