Små barns stemmer i forskning: Noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen

Forfattere

  • Brit Johanne Eide Høgskolen i Oslo, Norge
  • Karin Hognestad Høgskolen i Telemark, Norge
  • Bente Svenning Høgskolen i Oslo, Norge
  • Nina Winger Høgskolen i Oslo, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v28i3.4232

Sammendrag

I denne artikkelen ønsker vi å reflektere over etiske aspekter i forhold til forskning blant barn under tre år i barnehagen. Vi ønsker å rette søkelyset på hvordan vi som forskere kan respektere små barns integritet i forskning om hverdagslivet i barnehagen. Artikkelen diskuterer i hvilken grad det er mulig for oss som forskere å formidle de yngste barnas perspektiv og hvordan vi kan lytte til de yngste barna i barnehageforskning og forsøke å sette styrke på deres stemmer. Vi ønsker å reflektere over forskerens og barns posisjoner i forskningsprosessen på grunnlag av møter vi har hatt med barn i barnehagen.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2010-07-01

Hvordan sitere

Eide, B. J., Hognestad, K., Svenning, B., & Winger, N. (2010). Små barns stemmer i forskning: Noen refleksjoner om etikk i forskning om små barns hverdagsliv i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 28(3). https://doi.org/10.5324/barn.v28i3.4232

Utgave

Seksjon

Artikler