Om å lese seg til jente: En fokusgruppestudie av jentebladlesing
Sammendrag
Denne artikkelen tar for seg hvorfor og hvordan norske jenter leser jenteblad og hvordan de forholder seg til representasjoner av jentebladenes idealjenter. Atten jenter i alderen 13–17 år ble fokusgruppeintervjuet. Resultatene viser at jenteblad leses i et dynamisk identitetsarbeid. Jentebladene fungerer som en slags opplærings- og oppdragelsesarena med sine sminke-, mote-, utdannings- og yrkestips, men de leses også på en kritisk måte, motstrøms. Jenteblad leses ikke bare for å finne informasjon og rådgivning eller for å være kritisk mot innholdet. De leses også helt for sin egen skyld – for ”hjerneløs nytelse” som et av intervjuobjektene sier. Videre har bladene et trekk som appellerer til jentene i en travel hverdag – takket være den fragmenterte framstillingen kan de legges bort og tas fram fort og enkelt ved behov.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Sanna Sarromaa
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.