Om å lese seg til jente: En fokusgruppestudie av jentebladlesing
Sammendrag
Denne artikkelen tar for seg hvorfor og hvordan norske jenter leser jenteblad og hvordan de forholder seg til representasjoner av jentebladenes idealjenter. Atten jenter i alderen 13–17 år ble fokusgruppeintervjuet. Resultatene viser at jenteblad leses i et dynamisk identitetsarbeid. Jentebladene fungerer som en slags opplærings- og oppdragelsesarena med sine sminke-, mote-, utdannings- og yrkestips, men de leses også på en kritisk måte, motstrøms. Jenteblad leses ikke bare for å finne informasjon og rådgivning eller for å være kritisk mot innholdet. De leses også helt for sin egen skyld – for ”hjerneløs nytelse” som et av intervjuobjektene sier. Videre har bladene et trekk som appellerer til jentene i en travel hverdag – takket være den fragmenterte framstillingen kan de legges bort og tas fram fort og enkelt ved behov.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Sanna Sarromaa
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.