Om å lese seg til jente: En fokusgruppestudie av jentebladlesing

Forfattere

  • Sanna Sarromaa Høgskolen i Lillehammer
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v28i2.4242

Sammendrag

Denne artikkelen tar for seg hvorfor og hvordan norske jenter leser jenteblad og hvordan de forholder seg til representasjoner av jentebladenes idealjenter. Atten jenter i alderen 13–17 år ble fokusgruppeintervjuet. Resultatene viser at jenteblad leses i et dynamisk identitetsarbeid. Jentebladene fungerer som en slags opplærings- og oppdragelsesarena med sine sminke-, mote-, utdannings- og yrkestips, men de leses også på en kritisk måte, motstrøms. Jenteblad leses ikke bare for å finne informasjon og rådgivning eller for å være kritisk mot innholdet. De leses også helt for sin egen skyld – for ”hjerneløs nytelse” som et av intervjuobjektene sier. Videre har bladene et trekk som appellerer til jentene i en travel hverdag – takket være den fragmenterte framstillingen kan de legges bort og tas fram fort og enkelt ved behov.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2010-04-01

Hvordan sitere

Sarromaa, S. . (2010). Om å lese seg til jente: En fokusgruppestudie av jentebladlesing. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 28(2). https://doi.org/10.5324/barn.v28i2.4242

Utgave

Seksjon

Artikler