Den syngende fiolin: Nabokov om frihet og overgrep på barn

Forfattere

  • Herner Sæverot Universitetet i Bergen
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v28i1.4251

Sammendrag

I denne artikkelen forsøker jeg å besvare følgende spørsmål: Hvordan kan Vladimir Vladimirovich Nabokovs (1899–1977) romantekst Lolita (1955) lære oss noe om barn, uten å henfalle til belærende moralisme? Argumentet tilsier at denne høyst omdiskuterte romanen ikke kommuniserer på moralistisk vis, men på en indirekte og forførerisk måte som – paradoksalt nok – kan henlede oppmerksomheten på at jentebarnet Lolita har noe dypt hemmelighetsfullt over seg. Leseren av romanteksten kan med andre ord, og dette er et av hovedargumentene i artikkelen, forføres til en slags innsikt hvori barnet kan tilkjennes subjektstatus og frihet. Det betyr i all korthet at barnet trer frem som et unikt og særegent individ.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2010-01-01

Hvordan sitere

Sæverot, H. (2010). Den syngende fiolin: Nabokov om frihet og overgrep på barn. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 28(1). https://doi.org/10.5324/barn.v28i1.4251

Utgave

Seksjon

Artikler