Danning eller disiplinering? Barnearbeid i barnevernsinstitusjonen – et historisk perspektiv
Sammendrag
Med lov om ”forsømte Børns Behandling” av 1896, den såkalte vergerådsloven, ble et offentlig barnevern innført i Norge. Skolehjemmet var et av reformens sentrale institusjonstiltak. Det bygget på de gamle oppdragelsesanstaltene som den filantropiske redningsbevegelsen etablerte på 1800-tallet. Innholdet i oppdragelsesanstaltene og de senere skolehjemmene handlet i stor grad om barnearbeid. Artikkelen viser først hvordan barnearbeidet i utgangspunktet ble begrunnet som en ideell pedagogisk virksomhet for institusjonsbarna. Med skolehjemmet Toftes Gave som eksempel viser artikkelen deretter hvordan dette idealet forfaller i institusjonene utover på 1900-tallet.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Harald Thuen
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.