Danning eller disiplinering? Barnearbeid i barnevernsinstitusjonen – et historisk perspektiv

Forfattere

  • Harald Thuen Høgskolen i Lillehammer
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v27i3-4.4267

Sammendrag

Med lov om ”forsømte Børns Behandling” av 1896, den såkalte vergerådsloven, ble et offentlig barnevern innført i Norge. Skolehjemmet var et av reformens sentrale institusjonstiltak. Det bygget på de gamle oppdragelsesanstaltene som den filantropiske redningsbevegelsen etablerte på 1800-tallet. Innholdet i oppdragelsesanstaltene og de senere skolehjemmene handlet i stor grad om barnearbeid. Artikkelen viser først hvordan barnearbeidet i utgangspunktet ble begrunnet som en ideell pedagogisk virksomhet for institusjonsbarna. Med skolehjemmet Toftes Gave som eksempel viser artikkelen deretter hvordan dette idealet forfaller i institusjonene utover på 1900-tallet.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2009-09-01

Hvordan sitere

Thuen, H. . (2009). Danning eller disiplinering? Barnearbeid i barnevernsinstitusjonen – et historisk perspektiv. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 27(3–4). https://doi.org/10.5324/barn.v27i3-4.4267

Utgave

Seksjon

Artikler