Ulike strategier for resultatpresentasjon av fenomenologiske barnehagepedagogiske observasjonsstudier

Forfattere

  • Anne Greve Høgskolen i Oslo, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v26i4.4311

Sammendrag

Mye av den barnehagepedagogiske forskningen i dag har en fenomenologisk inspirert tilnærming (se for eksempel Bae 2004, Johansson 1999, Løkken 2000). Flere benytter seg også av observasjon som metode (se for eksempel Bae 2004, Johansson 1999, Løkken 2000, Ødegaard 2007). Det er derfor interessant å se hvilke utfordringer en slik tilnærming byr på med hensyn til å presentere resultater. Jeg vil i denne artikkelen drøfte sentrale begreper som ”strategi”, ”resultater”, ”fenomenologi” og ”observasjonsstudier”. Dernest vil jeg trekke frem ulike målgrupper som er aktuelle for presentasjon av akademiske tekster eller resultater. Til slutt vil jeg ta for meg etiske sider ved presentasjon av forskning og ulike måter selve formidlingen kan foretas. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2008-10-01

Hvordan sitere

Greve, A. (2008). Ulike strategier for resultatpresentasjon av fenomenologiske barnehagepedagogiske observasjonsstudier. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 26(4). https://doi.org/10.5324/barn.v26i4.4311

Utgave

Seksjon

Artikler