Barndomshistorie – perspektiver og problemer

Forfattere

  • Ellen Schrumpf Høgskolen i Telemark
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v26i2.4337

Sammendrag

I denne artikkelen presenteres noen sentrale temaer, perspektiver og problemstillinger innenfor norsk og internasjonal barndomshistorie. Målet er å gi en introduksjon til feltet og å vise hvordan perspektivene har skiftet siden barndomshistorie etablerte seg som en egen disiplin innenfor historiefaget fra slutten av 1970-tallet og som en av flere disipliner innenfor tverrfaglig forskning og undervisning fra slutten av 1990-tallet. Den historiografiske oversikten er ikke fullstendig, men reflekterer noen sentrale spørsmål og diskusjoner innenfor tre utvalgte felt, nemlig familien, arbeidslivet og skolen. På denne måten kastes det lys over enkelte utviklingslinjer innenfor barndomshistorien som i hovedsak har blitt formet som fortellinger om forfall eller framskritt, og om brudd eller kontinuitet. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2008-04-01

Hvordan sitere

Schrumpf, E. (2008). Barndomshistorie – perspektiver og problemer. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 26(2). https://doi.org/10.5324/barn.v26i2.4337

Utgave

Seksjon

Artikler