Barndomshistorie – perspektiver og problemer
Sammendrag
I denne artikkelen presenteres noen sentrale temaer, perspektiver og problemstillinger innenfor norsk og internasjonal barndomshistorie. Målet er å gi en introduksjon til feltet og å vise hvordan perspektivene har skiftet siden barndomshistorie etablerte seg som en egen disiplin innenfor historiefaget fra slutten av 1970-tallet og som en av flere disipliner innenfor tverrfaglig forskning og undervisning fra slutten av 1990-tallet. Den historiografiske oversikten er ikke fullstendig, men reflekterer noen sentrale spørsmål og diskusjoner innenfor tre utvalgte felt, nemlig familien, arbeidslivet og skolen. På denne måten kastes det lys over enkelte utviklingslinjer innenfor barndomshistorien som i hovedsak har blitt formet som fortellinger om forfall eller framskritt, og om brudd eller kontinuitet.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Ellen Schrumpf
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.