Diskursanalyse: et mulig bidrag til utdanningshistorisk forskning

Forfattere

  • Hans Petter Ulleberg
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v25i1.3595

Sammendrag

Diskursbegrepet er mangfoldig, og begrepet er på mote. Vi kan oppleve at begrepene diskurs og diskursanalyse brukes uten noen nærmere bestemmelse av begrepenes innhold eller begrensninger, men diskurs og diskursanalyse dekker ulike metodiske og teoretiske posisjoner. Begrepenes mangfoldighet er nok en av grunnene til deres gjennomslagskraft, men dette mangfoldet kan samtidig gjøre det teoretisk vanskelig å få grep om diskursbegrepet (Olesen 2006). Felles er imidlertid en problematisering rundt språket og språkets evne til å gjenspeile virkeligheten. Tidvis anvendes begrepet diskurs nesten som en forklaringskategori, hvor diskursen blir årsaken til forestillinger og handlinger som igjen produserer en sosial og kulturell praksis. Videre kan begrepet brukes ideologikritisk, og da som en innfallsvinkel til å analysere hvilke dominerende tale- og forståelsesmåter som er til stede i en konkret tekst, for eksempel i en utdanningspolitisk tekst. I artikkelen vil jeg først diskutere diskursbegrepet og vektlegge en presentasjon av Michel Foucaults diskursanalyse. Videre vil jeg si noe om den utdanningshistoriske forskningstradisjon, og til slutt antyder jeg hva en Foucaultinspirert diskursanalytisk tilnærming kan bidra med eller åpne opp for av analytiske perspektiv for utdanningshistorisk forskning.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2007-01-01

Hvordan sitere

Ulleberg, H. P. (2007). Diskursanalyse: et mulig bidrag til utdanningshistorisk forskning. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 25(1). https://doi.org/10.5324/barn.v25i1.3595

Utgave

Seksjon

Artikler