De yngste barnas medvirkning i barnehagen
Sammendrag
Barns rett til medvirkning, hjemlet i den norske barnehageloven og i rammeplanen, representerer store utfordringer for personalet i barnehagene. Spørsmålet er hvordan retten kan forstås og virkeliggjøres i det pedagogiske arbeidet. Denne utfordringen blir ikke mindre av at antall barn under tre år i barnehagene øker. I dag er i underkant av en tredjedel av barnehagebarna tre år og yngre. Denne artikkelen diskuterer hvordan retten til medvirkning kan forstås i arbeidet med de yngste barna i barnehagen. Artikkelens hovedspørsmål er hvordan de yngste barna skrives inn i lovens og rammeplanens omtale av retten til medvirkning, og hvordan man kan forholde seg til små barns medvirkning i det pedagogiske arbeidet.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett (c) 2020 Ninni Sandvik
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.