De yngste barnas medvirkning i barnehagen

Forfattere

  • Ninni Sandvik
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v25i1.3592

Sammendrag

Barns rett til medvirkning, hjemlet i den norske barnehageloven og i rammeplanen, representerer store utfordringer for personalet i barnehagene. Spørsmålet er hvordan retten kan forstås og virkeliggjøres i det pedagogiske arbeidet. Denne utfordringen blir ikke mindre av at antall barn under tre år i barnehagene øker. I dag er i underkant av en tredjedel av barnehagebarna tre år og yngre. Denne artikkelen diskuterer hvordan retten til medvirkning kan forstås i arbeidet med de yngste barna i barnehagen. Artikkelens hovedspørsmål er hvordan de yngste barna skrives inn i lovens og rammeplanens omtale av retten til medvirkning, og hvordan man kan forholde seg til små barns medvirkning i det pedagogiske arbeidet.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2007-01-01

Hvordan sitere

Sandvik, N. (2007). De yngste barnas medvirkning i barnehagen. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 25(1). https://doi.org/10.5324/barn.v25i1.3592

Utgave

Seksjon

Artikler