Førskolebarns tekstproduksjon i hjemmet

Forfattere

  • Marit Semundseth Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v24i4.4373

Sammendrag

Mange barn i førskolealder lager tekster, og tekstene lages både i barnehagen så vel som hjemme og andre steder. Sett i et historisk perspektiv er det av relativ ny dato at barns tekster løftes frem og analyseres med tanke på å forstå hva det er ungene vil formidle. I dag opererer vi med et utvidet tekstbegrep. Dette gjør at også barns tegninger eller rablinger/skriblerier inkluderes i et felles ekstbegrep og blir ansett for å være interessante og nyttige for oss – for eksempel i et forskningsperspektiv (Lorentzen 1999, Hopperstad 2004a). I denne artikkelen setter jeg søkelyset på førskolebarns tekstproduksjon i hjemmet. Jeg presenterer analyse og nærlesing av to tekster skrevet av ei jente da hun var henholdsvis 3 år og 4 md. og 4 år og 1 md. Mitt hovedanliggende er å synliggjøre noe av den tekstkunnskapen (skrive- og leseferdighetene) mange førskolebarn besitter. Sammen med å synliggjøre innholdet i de to utvalgte tekstene viser jeg også hvordan samtaler mellom barn og voksne kan være en brobygger i forståelsen av barnas tekster. 

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2006-10-01

Hvordan sitere

Semundseth, M. (2006). Førskolebarns tekstproduksjon i hjemmet. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 24(4). https://doi.org/10.5324/barn.v24i4.4373

Utgave

Seksjon

Artikler