Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn

Forfattere

  • Aasfrid Tysvær NLA Høgskolen, Norge
  • Siri Hovda Ottesen NLA Høgskolen, Norge
DOI: https://doi.org/10.5324/barn.v38i4.3995

Sammendrag

Artikkelen ser nærmere på hvordan høytlesing og felles utforskning av en bildebok på førstetrinn kan bidra til elevenes emosjonelle literacy. Artikkelforfatterne har observert og analysert to høytlesingsøkter med bildeboken Fy Katte! av Viermyr og Granhaug. Boken tematiserer følelser og relasjoner, valg og verdier, og har et komplekst samspill mellom tekst og bilder som inviterer til fortolkning. Vi undersøker elevenes responser og hvordan lærer leder den litterære samtalen. Funnene ses i lys av teori om hvordan bildebøker i særlig grad kan bidra til emosjonell literacy, samt teori om klassesamtalen generelt og den litterære samtalen spesielt. Vi finner at bildeboken kan være en god utforskningsarena for både grunnleggende og sosiale følelser, men at lærers rolle som samtaleleder er avgjørende.

Nedlastingsstatistikk
Totale nedlastinger:
Nedlastingsdata er ikke tilgjengelig enda.

Fulltekst

Publisert

2020-10-01

Hvordan sitere

Tysvær, A., & Ottesen, S. H. (2020). Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 38(4). https://doi.org/10.5324/barn.v38i4.3995

Utgave

Seksjon

Artikler

Emneord (Nøkkelord):

høytlesing, bildebok, emosjonell literacy, grunnleggende og sosiale følelser, litterære samtaler, lærers rolle i samtaler