Bildeboken "Fy katte!" – en utforskningsarena for emosjonell literacy? Litterære samtaler på førstetrinn
Sammendrag
Artikkelen ser nærmere på hvordan høytlesing og felles utforskning av en bildebok på førstetrinn kan bidra til elevenes emosjonelle literacy. Artikkelforfatterne har observert og analysert to høytlesingsøkter med bildeboken Fy Katte! av Viermyr og Granhaug. Boken tematiserer følelser og relasjoner, valg og verdier, og har et komplekst samspill mellom tekst og bilder som inviterer til fortolkning. Vi undersøker elevenes responser og hvordan lærer leder den litterære samtalen. Funnene ses i lys av teori om hvordan bildebøker i særlig grad kan bidra til emosjonell literacy, samt teori om klassesamtalen generelt og den litterære samtalen spesielt. Vi finner at bildeboken kan være en god utforskningsarena for både grunnleggende og sosiale følelser, men at lærers rolle som samtaleleder er avgjørende.
Fulltekst
Publisert
Hvordan sitere
Utgave
Seksjon
Emneord (Nøkkelord):
høytlesing, bildebok, emosjonell literacy, grunnleggende og sosiale følelser, litterære samtaler, lærers rolle i samtaler
Lisens
Opphavsrett (c) 2021 Aasfrid Tysvær, Siri Hovda Ottesen
Dette verket er lisensiert under en Navngivelse 4.0 Internasjonal-lisens.